Koncert III – Rękopisy Tarnowskie

Pałac Bielińskich

Muzeum Wnętrz w Otwocku Wielkim

13 października 2024 r., godz. 17.00

Koncert prezentuje europejski repertuar I połowy XVIII wykonywany na południowych terenach Rzeczypospolitej, w tym także inspirowaną polską muzyką ludową, jak umieszczone w programie dwa „koncerty polskie” G. Ph. Telemanna. Pozostałe utwory – sonata skrzypcowa włoskiego kompozytora F. M. Cattanea i dwa koncerty fletowe niemieckiego twórcy J. J. Quantza pochodzą z rękopisów zachowanych w polskich zbiorach. Wydane zostały niedawno przez Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa w opracowaniu Ireny Bieńkowskiej („Sonaty Francesca Marii Cattaneo z rękopisu tarnowskiego PL-TA 23” oraz „Sei concerti a flauto traversiere obligato” z rękopisu tarnowskiego PL-TA 49-54”). Rękopisy,

które obecnie przechowywane są w bibliotece w Tarnowie stanowią ciekawe świadectwo repertuaru, który był obecny na polskich dworach magnackich w XVIII wieku.

1. Georg Philipp Telemann (1681-1767) – Concerto polonois G-dur TWV

43:G7 na smyczki i b.c.

2. Johann Joachim Quantz (1697-1773) – Koncert G-dur na flet, smyczki i b.c.

(nr 2 z rękopisu tarnowskiego PL-TA 49-54)

3. Francesco Maria Cattaneo (1697-1758) – Sonata na skrzypce i

basso continuo (z rękopisu tarnowskiego PL-TA 23)

4. Georg Philipp Telemann – Concerto polonois B-dur TWV 43:B3

5. Johann Joachim Quantz – Koncert e-moll na flet, smyczki i b.c. (nr 3 z

rękopisu tarnowskiego PL-TA 49-54)

Wykonawcy

FIlatura di musica w składzie:

Magdalena Pilch – flet traverso

Judyta Tupczyńska, Beata Kozyra – skrzypce

Małgorzata Feldgebel – altówka 

Karolina Szewczykowska – wiolonczela

Patrycja Domagalska-Kałuża – klawesyn

Prelekcja: Irena Bieńkowska (Uniwersytet Warszawski) – Rękopisy Tarnowskie – historia, kontekst, repertuar